با توجه به اقلیم های متفاوت انواع مختلفی از چوب ها وجود دارد که هر کدام دارای نقوش و رنگ هایی هستند که می‌توان با توجه به آن ها، چوب ها را دسته بندی کرد. در این مقاله سعی داریم شما را با انواع چوب آشنا کنیم.

دسته بندی کلی انواع چوب ها

پیش از آن که به انواع چوب و کاربرد آنها بپردازیم، باید به این نکته اشاره شود که انواع چوب‌ها در سه دسته‌ی کلی طبقه‌بندی می‌شوند و هر کدام از آنها کاربرد و ویژگی‌های خاص خود را دارند. به طور کلی چوب‌ها به صورت زیر طبقه‌بندی می‌شوند:

  • نرم‌چوب‌ها

  • سخت‌چوب‌ها

  • چوب‌های صنعتی

نرم‌چوب‌ها

جالب است بدانید که، نرم‌چوب به آن دسته از چوب و الوارهایی گفته می‌شود که از درختان مخروطی به دست می‌آیند.

نام علمی آنها جیمنوسپرم (Gymnosperms) بوده  و به طور خلاصه می‌توان گفت که نرم چوب ها درختانی هستند که برگ‌های سوزنی و میوه‌ی مخروطی شکل دارند. درختان کاج، سرو، سدر، صنوبر، سکویا و سرخدار از نمونه‌های پرکاربرد نرم‌چوب‌ها هستند که در نجاری، ساخت و ساز و مبلمان از آن‌ها استفاده می‌شود.

برخلاف باور عموم،علت نام‌گذاری این چوب‌ها لزوما ارتباطی با سختی و یا نرمی بافت چوب ندارد. بطور مثال نمونه‌هایی از سخت‌چوب‌ها وجود دارند که بافت آنها از نرم‌چوب‌ها بسیار سبک‌تر و نرم‌تر است، مانند چوب درخت بالسا  که به عنوان سبک‌ترین و نرم‌ترین چوب تجاری است اما در دسته‌ی سخت‌چوب‌ها جای دارد.

به طور کلی می‌توان گفت که، نرم‌چوب‌ها استحکام بالایی داشته و با اهداف گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند.بطور مثال الوار درخت‌هایی مانند صنوبر و کاج در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تعداد بسیاری از نرم‌چوب‌ها به خصوص چوب خانواده‌ی سروها، از مقاومت بالایی در برابر پوسیدگی و حشرات برخوردار هستند. این ویژگی باعث می‌شود که از چوب‌هایی مانند سدر و سرخدار در فضای بیرون بیشتر به کار برده شوند.

سخت‌چوب‌ها

بطور کلی سخت‌چوب‌ها از درختانی تولید می‌شوند که سوزنی‌برگ نباشند.جالب است بدانید که به این درختان، برگریز (درختانی که برگ آنها در پاییز ریزش می‌کند) گفته می‌شود. نام علمی آنها انجیوسپرم (Angiosperms) است.

بطور مثال درختان افرا، گیلاس، بلوط، گردو و ماهون از دسته ی سخت چوب ها به حساب می آیند.

جالب است بدانید که گونه‌های سخت‌چوب لزوما از نرم‌چوب‌ها مستحکم‌تر نیستند، ولی در اکثر موارد سخت‌چوب‌ها دارای بافت‌های چوبی خاص و بسیار زیباتری نسبت به نرم چوب ها می‌باشند.

لازم به توضیح است که درختانی مانند نخل و بامبو در دسته‌ی سخت‌چوب‌ها طبقه‌بندی می‌شوند، در صورتیکه از گونه‌های درختان برگریز نیستند بلکه این درختان از نظر علمی جزو گیاهان تک‌لپه‌ای هستند، اما از آنجایی که ویژگی‌های مشترک زیادی با سخت‌چوب‌ها دارند، در این دسته طبقه‌بندی می‌شوند. همچنین می‌توان گفت که  بامبو و نخل ممکن است گاهی  در دسته‌ی چوب‌های صنعتی طبقه‌بندی شوند.

چوب‌های صنعتی

 همان‌طور که به یقین حدس زده اید، این چوب‌ها به صورت طبیعی یافت نمی‌شوند و در کارخانه‌ها تولید می‌شوند.

در تولید تخته چوب‌های صنعتی، چوب‌های طبیعی را به گونه‌ای تغییر می‌دهند که ویژگی‌های مورد نیاز در آنها ایجاد شود. نام دیگر آنها چوب کامپوزیت بوده و معمولا با استفاده از دور ریز کارخانه‌های چوب‌بری ساخته می‌شوند.

چوب‌های صنعتی به طور معمول طی فرآیندهای شیمیایی و حرارتی تولید می‌شوند و در نهایت محصول نهایی قابل استفاده در اندازه‌هایی است که مشابه آن در چوب طبیعی ممکن نیست.

انواع متداول چوب‌های صنعتی می‌توان به تخته چند لایه، تخته OSB، MDF و تخته کامپوزیت اشاره کرد که از آن در ساخت جعبه های چوبی نیز می‌توان استفاده کرد. 

در نظر داشته باشید که روکش‌های چوبی نیز معمولا در دسته‌ی چوب‌های صنعتی قرار می‌گیرند، به دلیل اینکه، از فرآیندهای گوناگون برش و چسباندن برای دستیابی به یک بافت چوبی خاص استفاده می‌شود.