همانطور که حتما میدانید ،نخستین مرحله در پرداخت چوب، قبل از رنگ‌کاری و اتمام کار، سنباده‌کاری است.  به طور کلی عمل سنباده زدن برای صاف کردن (پرداخت) سطوح مواد اولیه ساخته شده است دیگر از اهداف سنباده‌کاری از بین بردن مواد اضافی مربوط به بتونه‌کاری از روی سطوحی است که قبلا بر روی آن‌ها بتونه کاری شده است.البته در نظر داشته باشید در موارد معدودی ممکن است قطعه‌ی کار، پیش از برش‌کاری نیز به سنباده‌کاری نیاز داشته باشد.

به عبارت دیگر، پس از آن که حفره‌ها و سوراخ‌های موجود در سطح چوب با استفاده از بتونه پوشانده شد، از سنباده برای صاف و مسطح کردن سطح مورد نظر استفاده می‌گردد. باید در نظر داشت که، طیف گستره‌ای از ورق‌های سنباده با شماره‌های متفاوت (که هر کدام نشان‌دهنده‌ی میزان سختی ورق سنباده هستند) نشان می‌دهد که انتخاب سنباده‌ی مناسب برای سطح مورد نظر از اهمیت خاصی برخوردار است.

بررسی سختی و زبری انواع سنباده

سنباده ها از نظر میزان زبر و سختی با یکدیگر متفاوت هستند وباید با توجه به نوع کار انتخاب شوند. سمباده دارای اعدادی که شامل ۸۰، ۱۰۰ و ۲۰۰ است ، که هر کدام میزان تراکم متفاوت از سمباده را به شما نشان می‌‌دهد. در دسته بندی سنباده هر چقدر این عدد بالاتر باشد ، میزان زبری سنباده کمتر میشود.

باید بدانید که ، برای درجه بندی زبری سنباده از میکرون استفاده می‌کنند. سنباده‌هایی که بین ۲۴ تا ۳۶ قرار دارند بسیار زبر هستند، در حالی که اگر این عدد بین ۴۰ تا ۵۰ باشد ،سنباده زبر محسوب می‌شود و اگر درجه سنباده ۶۰ تا ۱۰۰ باشد،این سمباده متوسط است ودر نهایت اگر بیشتر از ۱۰۰ باشد، سنباده در دسته بندی نرم قرار دارد.

برای درک بهتر ازمیکرون کافی است نگاهی به سنباده 100 بیندازید. ذرات ریز روی سنباده تقریبا برابر با 141 میکرون هستد که مساوی است با 0.1397 میلی متر.

سنباده هایی هم وجود دارند که درجه زبری آن ها با استاندارد (FEPA) تعیین شده است. درجه زبری سنباده با استاندارد FEPA با حرف P شروع شده و تعداد آن ها بسیار زیاد است. ما چند نمونه از آن ها را بیان میکنیم:

  • سنباده 40 در استاندارد CAMI برابر است با سنباده P-36 یا P-40

  • سنباده 80 در استاندارد CAMI برابر است با سنباده P-80 یا P-100

  • سنباده 100 در استاندارد CAMI برابر است با سنباده P-100 یا P-120

  • سنباده 120 در استاندارد CAMI برابر است با سنباده P-120 یا P-150

  • سنباده 220 در استاندارد CAMI برابر است با سنباده P-180 یا P-220

  • سنباده 400 در استاندارد CAMI برابر است با سنباده P-600 یا P-800

دسته بندی انواع سنباده با جنس دانه متفاوت

درست است که سنباده از شن ساخته نشده است و حاوی ذرات ریز مصنوعی یا طبیعی است. این ذرات الک شده و براساس اندازه و درشتی دسته بندی می شوند و سپس با چسب به کاغذ، اسفنج یا پارچه چسبانده می شوند. تشخیص درجه زبری سنباده بسیار مهم است زیرا هر پروژه ای به درجه زبری متفاوتی نیاز دارد.علاوه بر تراکم ذرات سنباده، جنس ذرات هم، در کیفیت سنباده زنی موثر است. برخی از جنس های ذرات سنباده برای نوع خاصی از کار (مثلا چوب یا فلز) مناسب تر هستند. بیشتر تولیدکنندگان سبناده نوع جنسی که برای استفاده با آن سنباده مناسب تر است را روی لیبل محصول درج می کنند.در ادامه با چند نوع ذرات و جنس های مختلف آن ها آشنا شوید:

  • سنباده خیلی زبر

سنباده 24 تا 36 در این دسته قرار گرفته و از آن برای پاک کردن رنگ و لاکی استفاده می شود که بسیار سخت بوده و به آسانی قابل کنده شدن نمی باشد. به علاوه برای سنباده زدن کفپوش قدیمی نیز ممکن است به این درجه از سختی سنباده نیاز داشته باشید. به عبارت کلی زمانی از این سنباده استفاده میشود که سطح مورد نظر، نیاز به زبری بسیار زیادی است.

  • سنباده زبر

درجه عددی این سنباده  40 تا 50 است و نقطه قوت این سنباده شکل دهی به چوب و پاک کردن روکش های قبلی چوب مثل پلی اورتان است.

  • سنباده متوسط

سنباده های 60 تا 100 در دسته سنباده های متوسط قرار می گیرند و برای فرم دهی نهایی چوب به کار می روند. همچنین سنباده زنی اولیه ی چوب و از بین بردن آثار رنده ی چوب با این گروه از سنباده ها انجام می شود.

  • سنباده نرم

سنباده های با درجه  120 تا 220 در این دسته قرار می گیرند. جالب است بدانید که در بیشتر کارگاه های خانگی این نوع سنباده برای سنباده زنی قبل از اعمال جلا یا رنگ مناسب است.

  • سنباده خیلی نرم

سنباده های با درجه  320 تا 400 در این دسته قرار می گیرند و بین لایه های مختلف رنگ و جلا به کار می روند. سنباده های فوق العاده نرم بالاتر از 600 برای پولیش چوب به کار می روند.

 

اکسید آلومینیوم همه کاره ترین دانه ساینده مصنوعی است که به طور معمول در سه نوع صورتی، سفید، قهوه ای و نیمه شکننده وجود دارد. اکسید آلومینیوم یک ترکیب شیمیایی از آلومینیوم و اکسیژن است که در اثر همجوشی ایجاد شده و سپس با استفاده از سری صفحه‌های توری تقسیم شده و بر اساس اندازه طبقه بندی می‌شود.

هر یک از انواع آن در حدود ۹ در مقیاس درجه بندی سختی ماوس قرار دارند. ( ماوس یک مقیاس اندازه گیری است که میزان مقاومت مواد در مقابل خراش را نشان می‌دهد) .در نظر داشته باشید که مقیاس ماوس مواد معدنی معمولی ،یک تا ده است از طرفی ساینده‌هایی که روکش اکسید آلومینیوم دارند در سنباده زنی با تسمه و سنباده زنی دستی هم کاربرد دارند.

 

آلومینا زیرکونیا یا آلومینا زیرکونیوم که به آن زیرک نیز گفته می‌شود، با استفاده از قالب ریخته گری ساخته می‌شود و عموما در اندازه‌های درشت وجود دارد. دانه این ماده برای از بین بردن مواد سنگین در کارخانه‌ها و چوب‌های خام و همچنین برای از بین بردن خاک رس فلزات خیلی سخت استفاده می‌شود.ذرات این مواد مصنوعی هستند و برای صاف کردن لبه فلزات و مواد سر سخت کاربرد دارند. برای سنباده زدن فلزات از این نوع سنباده استفاده می‌شود و مزیت استفاده از آن این است که، در زمان استفاده نیازی به تعویض دائم آن نمیباشد.

 

 

جالب است بدانید که نیمه‌ ای از سنباده سیلیکون کارباید دارای سیسلسیم و کربن است که با استفاده از احیا کربوترمال تولید می‌شود. این ماده سخت ترین دانه ساینده رایج است به جز الماس است که اندازه آن ۹٫۵ درجه در مقیاس ماوس است. اگر چه کاربید سیلیکون خیلی زودتر از اکسید آلومینیوم فرسوده می‌شود؛ اما شکننده تر و تیز تر است و همین طور محصول با دوامی نیز می‌باشد که به دلیل سختی برای موادی با سطوح خشن و زبر به عنوان مثال فلزات سخت استفاده می‌شود و تنها دانه‌ای نیز میباشد که می‌توان روی سنگ، سنگ مرمر و شیشه به کارگرفت.

از کاربید سیلیکون به صورت مکرر در کاربرد شن و ماسه مرطوب و همین طور پرداخت خودرو استفاده می‌شود و در ساینده‌های درشت تر برای از بین بردن زنگ زدگی و برش زدن پوشش قدیمی کاربرد دارد. ضمنا از کاربید سیلیکون می‌توان برای تراشکاری بین پوشش‌های تکمیل شده در کارهای نجاری استفاده کرد. جالب است بدانید که سیلیکون کارباید مواد دیگری برای سنباده است که ذرات آن مصنوعی هستند. این مدل سنباده برای چوب، پلاستیک و فلز کارایی دارد و تقریبا همه کاره است؛ از این رو محبوبیت بالایی دارد.

 

  • گارنت

گارنت دارای ذرات طبیعی بوده و برای سنباده زنی موادی با سختی کمتر مانند چوب به کار می‌رود. این جنس سنباده برای مواد سر سخت مثل فلز مناسب نمیباشد.

 

  • سنگ چخماق

سنگ چخماق از ذرات طبیعی و بسیار بادوام است که برای سنباده کردن مواد سطحی مانند جلا و رنگ مناسب است.