در صنعت چوب منظور از روکش، برش های بسیار نازک چوب و  حتی پوست چوب است که معمولا باریک تر از 3 میلی متر (1/8 اینچ) هستند. این لایه های نازک بر روی پانل اصلی (معمولا چوب ماسیو،ام دی اف،تخته خرده چوب یا تخته فیبر با دانسیته (چگالی)متوسط) چسبانده می شوند. به این ترتیب سطح صاف و مسطحی در پانل هایی مانند درب ها، صفحات چوبی، کابینت ها، کفپوش های پارکتی و اجزای مبلمان و جعبه های چوبی ایجاد می شود.چندین نوع روکش چوب وجود دارد که نسبت به نوع و جنس مواد ساخته شده آنها منشا متفاوتی دارند.

روکش چوب طبیعی

جالب است بدانید که ، پر کاربردترین روکش های چوبی  چوب ملچ و چوب راش هستند و دلیل آن  اطبیعی بودن نوع چوب و بافت چوب آن هاست. فرایند تولید روکش چوببدین صورت است که ، معمولاً پس از پخت چوب در بخار يا آب داغ، گرده بينه مرغوب چوبي را كه اكثراً از گونه‌هاي پهن برگ هستند ،‌با روشهاي لوله ‌بري يا تراشه ‌گيري تبديل به لايه‌ها يا ورقه‌هاي نازك چوب تزئيني مي‌كنند.

در نظر داشته باشید که این نوع از انواع روکش چوب عمر بالایی داشته و قابلیت ترمیم و تجدید رنگ را دارند.یکی از معایب آن نیز میتوان به طول عمر کمتر در رطوبت بالا اشاره کرد. روش ساخت این روکش به این صورت است که لایه ای نازک از چوب معمولا روی ام دی اف یا نئوپان پرس میکنند تا نمای کار طرح و رنگ چوب به خودش بگیرید و زیبایی طبیعی چوب را دارا داشته باشد.

روکش چوب طبیعی

روکش چوب مصنوعی

 روکش های چوبی مصنوعی از کاغذ یا ورقه های نازکی از جنس پی وی سی تولید میشوند. این روکش ها طرح ها و رنگ های مختلفی دارند و از آنها برای پوشش انواع صفحات مرکب مثل نئوپان، تخته فیبر و … استفاده می شود و با توجه به نوع آنها در برابر رطوبت و حرارت مقاوم اند. اکثر صفحات ام دی اف (MDF) به وسیله این نوع روکش ها تولید میشوند.

روکش چوبی مصنوعی

انواع روکش مصنوعی چوب و mdf

ورق های کاغذی
روکش ترموپلاستیک
روکش پلی ونیل کلراید(PVC)
لمینت
ملامینه

ورق های کاغذی

این نوع روکش امروزه کمتر متداول هستند. روکش کاغذی (لترون) با چاپ طرح چوبی یا طرح ساده روی نئوپان میباشد که از نازک ترین و ضعیف ترین روکش ها بوده و در برابر عوامل محیطی به شدت اسیب پذیر است. وزن پایه‌ این روکش‌ ها پس از آغشته سازی تا حداکثر ۳۰۰ گرم بر مترمربع نیز می‌ رسد.

بهتر است بدانید که این نوع روکش از ارزان ترین انواع روکش است که در مبلمان و لوازم ارزان قیمت مورد استفاده قرار می‌ گیرد، در برابر سایش و خش و عوامل مکانیکی مقاومتی ندارد و در برابر حرارت و رطوبت نیز کمتر از روکش‌ های ملامینه و لمینیت است.

روکش ترموپلاستیک

جالب است بدانید که روکش ترموپلاستیک یکی از پرکاربرد ترین و محبوبترین روکش های مصنوعی چوب است. این نوع روکش پلاستیکی دارای نقش و طرح های چوب یا ساده میباشد که ضخامت بالایی دارد و روی سطح نئوپان یا ام دی اف کار میشود. تنوع در طرح و رنگ این نوع روکش بسیار بالا بودهو این باعث میشود که تشخیص این روکش های مصنوعی از طبیعی بسیار مشکل شود.

از روکش ترموپلاستیک براي روكش كردن سطوح ابزار خورده با اختلاف سطح زياد و نيز براي ساخت نوار لبه ،‌روكش كردن پروفيل‌ها ،‌نوار لبه‌هاي فرم‌دار و فرز خورده استفاده میشود و دلیل آن  قابليت انعطاف‌ اين نوع روكش است.

بطور مثال روكش كردن درهاي كابينت‌هايي كه داراي ماشين كاري‌هاي عميق هستند. همچنين يكي از استفاده‌هاي منحصر به فرد روكش‌هاي PVC در ساخت مصنوعاتي است كه نياز به پيوستگي روكش در ابعاد مختلف يك سازه يا به عبارتي نياز به ايجاد شيار V شكل روي تخته و تاكردن آن باشد.

روکش ترموپلاستیک

روکش PVC

نام علمی روکش PVC؛  پلی وینیل کلراید است که نوعی پلاستیک بسیار پرکاربرد است.  بیشترین کاربرد PVC  در صنعت ساختمان سازی است و دلیل آن قیمت پایین و سهولت در کارکردن با PVC است. در سالهای اخیر پی وی سی جایگزین مواد ساختمان سازی سنتی نظیر چوب،سیمان و سفال در بسیاری از مناطق شده است.

روکش های پلی ونیل کلراید در طرح ها، رنگ ها و ضخامت های بین ۰.۲ تا ۳ میلیمتر عرضه می شوند. قابلیت انعطاف پذیری آنها بسیار است و از آنها برای سطوح صاف و ابزار خورده و فرم دار، مانند درهای کابینت آشپزخانه و همچنین نوارهای لبه استفاده می شود.

روکش PVC

روکش ملامینه

جالب است بدانید که در سطح جهانی روکش های ملامینه بیشترین و وسیع ترین دامنه مصرف را در بین سایر روکش ها دارند و در مصارف عمومی و تقریبا تمامی مصارف روکش کاری سطوح ،مورد استفاده قرار میگیرند. از روکش ملامینه برای اوراق فشرده و به خصوص ام‌دی‌اف (ام‌دی‌اف ملامینه) استفاده میشود. روکش‌های ملامینه از کاغذهای آغشته به رزین ملامین فرمالدئید ساخته‌شده‌اند. روکش های ملامینه به دلیل ظاهر بسیار خوب، مقاومت خوب در برابر رطوبت، آب، حرارت و سایش کاربردهای بسیاری دارند.

روکش ملامینه

روکش لمینت

روکش های لمینت به دلیل نوع تولید آن ها که بصورت لایه‌های فشرده چوب و مواد دیگر هستند  مقاوم‌تر، بادوام‌تر و در مجموعه باکیفیت‌تر از انواع روکش میباشند. در حال حاضر استفاده از این نوع‌ روکش‌ها به دلیل سهولت در نصب، دوام زیاد و ظاهر زیبا بسیار رایج است.

این نوع کفپوش‌ها از نظر شکل ظاهری، طرح و نقش، رنگ هیچ گونه محدودیتی در تولید آن وجود ندارد و همچنین سبک بودن و راحتی حمل این نوع کفپوش‌ها، همچنین سرعت نصب و از همه مهمتر امکان نصب آن بدون نیاز به افراد متخصص و توسط خود مشتری و نیز ارزان بودن بسیار محبوبیت دارد.

روکش لمینت چوب