ام دی اف  تخته ایی است با چگالی (دانسیته)متوسط یعنی  بین ۶۵۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب.

MDF که مخفف عبارت(medium density fiberboard) نوعی فراورده ی چوبی می باشد.به عبارت دیگر  انواع ام دی اف ها نوعی تخته فیبراند که در واقع ترکیبی از تکه‌های ریز چوب نرم و چوب سخت هستند و به صورت خشک تولید می‌شود .این ترکیب با مقداری رزین و موم مخلوط شده و در معرض گرما به هم فشرده می‌شود (پرس می‌شوند) تا تخته فیبر بدست آید. این تعریف تخته فیبر در عبارت Medium Density Fibreboard یا همان ام دی اف بود.

برای درک بهتر مفهوم  چگالی متوسط در ام دی اف، بهتر است اینگونه بیان شود که تخته فیبر با چگالی پایین، معمولا «خرده چوب (particle board)» نامیده می‌شود که ما آن را با نام «نئوپان» می‌شناسیم. نئوپان یا همان خرده چوب حتی از ذره‌های کوچکتری نسبت به ذره‌های چوب ام دی اف ساخته می‌شود وجالب تر این است که آن را می‌توان حتی از خاک اره نیز  ساخت و تولید  کرد. طبیعتا سهولت در تولید نئوپان باعث شده است که این محصول گران نبوده و ناگفته نماند که نسبت به ام دی اف نیز ضعیف‌تر نیز باشد.

بهتر است بدانید که در کنار تخته فیبرهای با تراکم پایین که نئوپان نامیده میشود و تخته فیبر با چگالی متوسط یا همان ام دی اف،‌ نوعی فراورده چوبی به نام «تخته چوب متراکم یا با تراکم بالا (high density fibreboard)» نیز وجود دارد ،که به آن با عنوان «اچ دی اف – HDF» یا «تخته سخت – Hardboard » نیز گفته میشود.باید بدانید که برای ساخت اچ دی اف، نسبت به ام دی اف و نئوپان میزان گرما و پرس بیشتری مورد نیاز است،ولی معمولا نیازی به مواد چسبی وجود ندارد. اچ دی اف ها معمولا مقاومت بالایی دارند، اما در نظر داشته باشید که تولید آن‌ها می‌تواند با قیمت بالا باشد.

و در نهایت جالب است بدانید که برای تولید ام دی اف ها از چوب استفاده می‌شود و فرآیند تولید آنها با قطع درختان و کندن شاخه ها، برگ ها و پوسته ی روی تنه ی آن‌ها آغاز می شود . سپس این قطعات را شسته و از صافی های مختلف(از قبیل صافی آهنربایی) عبور می دهند و این کار به این دلیل است که قطعات از هر گونه قطعات آهنی و فلزی وغیره از خرده چوبها جدا شود.

چگالی تخته فیبرهای معمول

  • تخته فیبر با چگالی کم یا همان نئوپان: 160 تا 450 کیلوگرم در متر مکعب

  • تخته فیبر با چگالی متوسط یا همان ام دی اف: 600 تا 800 کیلوگرم در متر مکعب

  • تخته فیبر با چگالی بالا: 800 تا 1040 کیلوگرم در متر مکعب

ام دی اف چه کاربردهایی دارد؟

 با توجه به ایکه میتوان روی ورقه‌های ام دی اف انواع روکش چوبی و غیر چوبی با رنگ و طرح‌های مختلفی قرار داد، می‌توان از آن در مواردی مانند کابینت آشپزخانه، مبلمان، انواع بسته بندی جعبه های چوبی مانند جعبه چوبی برای تولیدات چرم ،جعبه چوبی جهت بسته بندی خشکبار،جعبه پذیرایی و … استفاده کرد.

ونداچوب - جعبه چوبی - جعبه ست چرم

ونداچوب - جعبه چوبی - جعبه ست چرم

ونداچوب - جعبه چوبی - جعبه ست چرم

معایب و مزایای ام دی اف

  • ام دی اف نسبت به چوب یک انتخاب اقتصادی و مقرون به صرفه به حساب می‌آید؛ چرا که تولید آن نسبتا ارزان بوده و قیمت آن نسبت به قیمت تمام شده ورقه چوبی پایین است.

  • برای تولید ام دی اف از خرده چوب‌های بازیافتی استفاده می‌شود و به همین دلیل نیز با استفاده از ام دی اف می‌توان به حفظ محیط زیست و درخت‌ها کمک کرد.

  • با توجه به امکان استفاده از روکش در ام دی اف ها، می‌توان آن‌ها را در طرح و رنگ‌های مختلفی تولید کرد و به عبارتی تنوع رنگ و طرح در ام دی اف ها بالا می‌باشد.

  • سطح ام دی اف صاف است و این امر باعث سهولت در چسباندن مواد روی آن میشود.

  • مواد شیمیایی استفاده شده در ام دی اف باعث مصونیت آن در برابر آسیب آفاتی مانند موریانه می‌شوند.

  • ام دی اف با قرار گرفتن در برابر گرما سرما تغییر شکل نمیدهد.

  • شکل دادن به ورقه ام دی اف آسان‌تر از شکل به دادن به ورقه‌های چوبی است و همین امر نیز یکی دیگر از علت‌های تنوع شکل و طرح ام دی اف است.

  • یکی دیگر از مزایای ام دی اف این است که انواع روکش به راحتی بر روی ورقه‌های ام دی اف متصل می‌شوند و همین امر نیز باعث می‌شود که بتوان آن را به شکل چوب طبیعی درآورد. (با روکش چوبی)

 ام دی اف ها معایبی نیز دارند:

  • هنگام تولید و ساخت ام دی اف، به دلیل استفاده از مواد شیمیایی  موجود در چسب آن، گازی به نام فرمالدئید تولید می‌شود که گفته می‌شود برای سلامتی انسان مضر است. اگر چه پس از اتمام فرایند تولید ام دی اف، این گاز  از بین می‌رود و از طرفی نیز استفاده از روکش‌ها بر روی ورقه‌های ام دی اف نیز به طور کامل هر گونه ریسک و خطری را برای سلامتی انسان از بین می‌برد.

  • ام دی اف  از مقاومت نسبتا بالایی برخوردار است، اما باید در نظر داشت که اگر به هر دلیلی دچار شکستگی یا ترک خوردگی شود، چسباندن مجدد آن نسبت به چوب سخت‌تر خواهد بود.

  • مواد شیمیایی که در تولید ام دی اف استفاده می‌شوند، در صورت داشتن هر گونه خطری برای سلامتی انسان، میزان آن برای کودکان بیشتر است.

  • اگر ام دی اف در معرض آب قرار بگیرد، به احتمال زیاد متورم شده و باد کند. (البته بسیاری از روکش‌های ام دی اف این مشکل را با ضد آب بودن حل کرده‌اند.)