همانطور که میدانید چوب، از گذشته تا به امروز در زندگی انسان ها نقش اساسی داشته است.در پیرامون زندگی ما وسایل چوبی زیادی هست که هرکدام یه نحوی به چوب و یا بسته بندی چوبی ارتباط دارد.بطور مثال خراطی، یکی از رشته های صنعت چوب می باشد که دامنه گسترده ای دارد. خراطی، در واقع روش و شیوه ای است که با استفاده از ابزارهای مخصوص تغییراتی روی چوب انجام می دهند و خلق یک محصول چوبی و هنری ایجائ میکنند. این محصول چوبی ممکن است یک ظرف چوبی و  یک اثر هنری چوبی و یا یک جعبه چوبی باشد.

جالب است بدانید که کلمه خراطی یک کلمه عربی است که به معنی تراشیدن می باشد.

باید در نظر داشته باشید که خراطی با نجاری در یک سطح قرار ندارد به این دلیل که با هم تفاوت های زیادی دارند. بطور مثال در خراطی، یک قطعه چوب را به وسیله تراشیدن به یک محصول چوبی تبدیل می کنند ولی در نجاری، قطعات مختلف چوب را در کنار هم قرار می دهند تا بتوانند یک محصول چوبی را تولید کنند.

تاریخچه خراطی

زمانی که انسان به استفاده از ابزار روی آورد از آن برای کار روی چوب نیز استفاده کرد چون چوب نسبت به سنگ لطیف تر و قابلیت بیشتری برای تبدیل شدن داشت ولی استفاده از ابزار پیشرفته ای مانند ماشین تراش کاری به حدود ۱۳۰۰ سال پیش از میلاد برمیگردد. در آن هنگام در مصر دستگاه های تراشی ساختند که به کمک دو نفر کار می کرد؛ یعنی یک نفر چوب را می چرخانید و نفر بعد با ابزار تیز خود به چوب شکل می داد. رومی ها آنرا گسترش دادند بتدریج حالتی مکانیکی به آن دادند.

در قرون وسطی یک پدال به این ماشین اضافه شد تا کار دستی آن کم شود و خراط آزادی عمل بیشتری داشته باشد. امروزه دستگاه های خراطی به یک دینام مجهز هستند تا کار چرخش، کاملاً الکترونیکی انجام شود و خراط با در دست گرفتن ابزار مناسب به چوب، فرم دلخواه را می دهد.

خراطی، دارای سابقه ای بسیار طولانی می باشد و در ایران محبوبیت فراوانی دارد.

از شهرهایی که حرفه خراطی در آن ها خیلی رواج دارد می توان به ساری، رشت، اردبیل، دزفول، تهران و تبریز اشاره کرد. از چوب هایی که می توان در صنعت خراطی استفاده کرد می توان به چوب توسکا، گردو، شمشاد، چنار و بید اشاره کرد.

نحوه تولید یک محصول 

جالب است بدانید که برای اینکه یک محصول توسط این هنر تولید شود، باید مراحل مختلفی را طی کند.باید بدانید  قبل از شروع کار ابتدا با توجه به کارکرد محصول خراطی، باید جنس چوب مناسب با آن را انتخاب کرد.

بعد از انتخاب چوب آن را توسط اره برش می دهند تا به اندازه ی مناسب دربیاورند. سپس چوب را وارد دستگاه خراطی می کنند و به صورت نیمه آن را تراش می دهندسپس قطعه چوب را با توجه به شکل کلی محصول  توخالی می کنند وسپس، با توجه به طراحی حالت کلی محصول خراطی به وسیله سمباده آن را سمباده می زنند و بعد از سمباده زدن بر روی آن سیلر و پولی استر اسپری می کنند و اجازه می دهند تا خشک شود.

آموزش خراطی,اموزش خراطی,خراطی,

انواع ماشین خراطی

جالب است بدانید که ماشین های مختلفی برای خراطی در بازار وجود دارد که به صورت پیشرفته و ساده می باشند.وظیفه اصلی ماشین خراطی تراش قطعه چوب به بهترین نحو ممکن است.

ماشین های درسه دسته قرار می گیرند.

ماشین های خراطی ، در دو حالت رومیزی و ایستاده وجود دارد .

ماشین خراطی رومیزی، قدرت و وزن کمتری نسبت به ماشین خراطی ایستاده دارد و بیشتر برای تراش دادن قطعات چوب کوچک استفاده می شود و قابلیت استفاده برای محصولات بزرگ خراطی ندارد.

ماشین خراطی کپی تراش، این نوع ماشین در واقع دارای چند دهنه است که می تواند در یک زمان چندین قطعه چوب را خراطی کند. کلیشه های این نوع ماشین دارای فرم های مختلفی می باشد و می توان فرم خراطی قطعات از روی آن کپی شود.

ماشین  سی ان سی، همانند ماشین خراطی کپی تراش نیز دارای چند دهانه می باشد و می تواند به صورت هم زمان چندین قطعه چوب را خراطی کرد. در دستگاه سی ان سی، با توجه به نرم افزاری که دستگاه دارد طرح مورد نظر به آن انتقال پیدا می کند و دستگاه بر اساس آن، محصول خراطی را تولید می کند. از دستگاه سی ان سی در تولید جعبه های چوبی وندا نیز کمک گرفته میشود.

نکات ایمنی کار کردن با دستگاه این کار

باید در نظر داشته باشید که سرعت چرخش دستگاه یکی از نکات مهم در تولید محصول این کار می‌باشد. جالب است بدانید که  در قطعاتی که دارای وزن بالا هستند معمولاً خراط دورهای پایین استفاده می کند. توجه داشته باشید که لباس کار یک خراط، نباید گشاد باشد و باید در هنگام کار با دستگاه از عینک و ماسک های تنفسی استفاده کند. زمانی که دستگاه درحال کار است هیچگاه نباید به چوب دست و همچنین در نظر داشته باشید که یک خراط در هنگام کار، نباید از زیورآلات در دست خود مثل انگشتر و ساعت استفاده کند.