حتما شنیدن نام چوب های سمی برای شما عجیب باشد ،اما در طبیعت چوب هایی وجود دارد سمی هستند و برای انسان مضر هستند.

همانطور که میدانید در صنعت چوب برای تولید محصولات چوبی نیاز به تجهیزات گوناگونی است و  انتخاب این تجهیزات بسته به نوع چوب میباشد که تنوع خیلی زیادی در بازار دارد و همین انتخاب کار را برای نجاران سخت می‌کند .

 در مورد چوب‌های سمی یک سری نکاتی وجود دارد که شناختن آن‌ها به شما کمک زیادی می‌کند و باعث می‌شود تا در کار کردن با چوب‌ها راحت‌تر عمل کنید .

  • انواع چوب‌های سمی در کارگاه‌های نجاری

انتخاب چوب برای نجارها با توجه به نوع سازه یا وسیله‌ای می‌باشد که قصد تولید آن را دارند و با توجه به استحکام مدل و کاربردی که محصول چوبی خواهد داشت چوب مورد نظر را انتخاب میکنند. همانطور که در مقاله های پیشین نیز گفته شد ، چوب‌ها انواع گوناگونی از نظر بافت مدل رنگ و غیره دارند .

 در صنعت چوب و نجاری برای ساخت و تولید محصولات چوبی ، از چوب درختانی مانند صنوبر ،کاج گردو و غیره بهره می‌برند که انتخاب هرکدام ملزم به رعایت نکاتی است که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم.

  • چگونه چوب های سمی را بشناسیم

شناخت چوب ها، به دلیل وجود درختانی که برای سلامتی انسان خطرناک مسلماً الوار این درخت‌ها نیز مضر هستند ،ضروری است و از این‌رو نجاران باید چوب‌های سمی را در این صنعت کاملاً بشناسند تا از بروز اختلالاتی که در پیش رو دارند جلوگیری کنند.

چوب‌های سمی بیماری آلرژی و حساسیت برای اشخاص ایجاد می‌کنند ،که سلامتی افراد را به خطر می‌اندازد و سبب می‌شود تا بیماری‌هایی برای آن‌ها ایجاد شود . اگر درختی در طبیعت سمی باشد، خاک‌اره ،براده ،برگ و حتی تنه آن‌ها نیز خراب می‌شود.

چوب‌هایی مانند چوب زبان‌گنجشک، چوب افرا ،چوب بلوط  و چوب درخت کاج نمونه‌ای از چوب‌های سمی هستند. جالب است بدانید که چوب زبان‌گنجشک ازجمله چوب‌های پرکاربرد در کارگاه‌های نجاری به شمار می‌رود. این نوع چوب در نازک‌کاری روی چوب و ساخت وسایل گوناگون تزیینی دکوری و حتی ورزشی بکار می‌روند.

نوع دیگری از چوب های سمی چوب راش است که نام آن را به وفوور شنیده اید.این چوب در ساخت سازه‌هایی مانند مبل ،روکش صفحات چوبی و وسایل گوناگون بکار می‌رود.  چوب راش مشکلات کاهش کارکرد ریه، حساسیت پوستی ،سوزش و تحریک چشم را بدنبال دارد .

چوب افرا همانند چوب راش ،جزو دسته چوب های سمی ایی هستند که در عین حال کاربردهای فراوانی دارد. این چوب در صورت استفاده مکرر، باعث مشکلات تنفسی و  آسیب جدی ریوی ،برای افراد می‌شود .

چوب بلوط نیز از جمله چوب‌های پرطرف‌دار در صنعت چوب است که باعث بروز عوارضی مثل سوزش و تحریک چشم می‌شود.

با توجه به شناخت این چوب ها و دانستن این مطالب ،باید در نظر داشته باشید که هرچند این چوب ها جزو چوب های سمی هستند، اما این باعث نمی‌شود که در صنعت چوب از آن‌ها استفاده نشود. به‌عنوان مثال چوب توسکا که جزئی از چوب‌های سمی است ،در کالاهای ورزشی و انواع وسایل استفاده می‌شود و باعث مشکلات ریوی و حساسیت پوستی می‌شود. اما در نهایت باید بدانید که در حال حاضر با استفاده از تکنولوژی و انجام کارهای گوناگون بر روی چوب، این اثرات را تا حدود زیادی از بین میبرند و چوب دیگر کارایی و کارکرد قبلی و سمی بودن گذشته را ندارد .