صنعت چوب و ام دی اف  در چند دهه گذشته تغییرات زیادی کرده و تولید دستگاه های مختلف کار با چوب را بسیار آسان کرده است.ماشین سی ان سی یکی از این دستگاه ها میباشد و عملکرد آن بدین صورت است که در آن نرم افزار کامپیوتری از پیش تعیین شده حرکات دستگاه و ابزارهای آن را مشخص می‌کند.  در این دستگاه برش های سه بعدی با استفاده از حرکات برنامه‌ریزی شده انجام می‌شود.این تکنولورژی باعت شده  که در صنعت چوب بتوان مدل هایی را طراحی و اجرا کرد که در گذشته بوسیله کار با دست و نجاری نمی توان آنها را ایجاد کرد.

دستگاه سی ان سی CNC چیست؟

در واقع سی ان سی برگرفته از عبارت Computer Numerical Control است. این عبارت به معنای کنترل رقمی رایانه ای است که مفهوم دقیق تر آن، راهبری و کنترل ماشین آلات صنعتی با استفاده از رایانه (کامپیوتر) است. به عبارت خلاصه دستگاه سی ان سی ابزاری است که می تواند با استفاده از رایانه بر روی فلز یا چوب یا ام دی اف تغییراتی را ایجاد کند و در تولید قطعات ظریف و ریز و همین طور قطعاتی که در ساخت آن نیاز به دقت و اندازه گیری های بسیار بالایی وجود دارد و ممکن است خطای انسانی وجود داشته باشد ، این دستگاه با استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری با کمترین خطای ممکن آن قطعات را  خواهد ساخت.

انواع دستگاه های سی ان سی CND

دستگاه CNC چوب که خود شامل دو نوع میاشید:

از این دستگاه در طراحی انواع چوب ،ام دی اف ،ساخت کابینت،مبلمان،جعبه های چوبی ،جعبه های چوبی بسته بندی چرم ،خشکبار و … استفاده میشود.

  • دستگاه سی ان سی چوب عمودی

دستگاه برش چوب CNC عمودی سازگاری بالایی دارد و از قیمت پایین تری نسبت به مدل افقی برخوردار هستند. اسپیندل این دستگاه در سر جای خود ثابت است و ابزار برش آن به صورت عمودی حرکت می کند. حرکت عمودی این دستگاه باعث شده برای دریل کاری و سوراخ‌کاری بهترین انتخاب باشد.

  • دستگاه سی ان سی چوب افقی

در این نوع، دستگاه بصورت افقی حرکت میکند و همین موضوع،این نوع دستگاه را به یک ابزار محبوب و کار آمد برای کارگاه های بزرگ و کوچک تبدیل کرده است. از این دستگاه در پروژهای بزرگ برای کاهش زمان تولید استفاده میشود. این دستگاه نسبت به مدل عمودی دستگاه سی ان سی گران تر است .

این دستگاه دارای یک میز چرخشی یکپارچه است. این یکپارچگی باعث انعطاف پذیری بیشتر برای برش زاویه های پیچیده میشود. این دستگاه ها معمولاً استحکام بالایی دارند و می توانند برش های سنگین تری نسبت به مدل افقی انجام دهند و همچنین سرعت بالاتری نسبت به دستگاه سی ان سی چوب عمدی دارند.

دستگاه سی ان سی برش پلاسما

دستگاه سی ان سی برش پلاسما به منظور برشكارى سازه هاى فلزى سبك و سنگين، صنايع شيميايى و ساختمان سازى کاربرد دارند. همچنین برای صنايع اتومبيل سازى، كشتى سازى، تعمير و نگهدارى و ديگر صنايع بسيار ايده آل مى باشد. این دستگاه در بیشتر موارد برای استفاده از تکرار الگوهای برش کاربرد دارد .این دستگاه با وجود کنترلرهای CNC برش پلاسما محدود به برش طرح ها و الگوها در صفحات و ورقه های تخت بوده و فقط دارای دو محور(X,Y) هستند.یکی از معایب این دستگاه تا حدودی سرعت پایین و قیمت بالای آن ها است.

دستگاه سی ان سی وایرکات

وایرکات دستگاهی دقیق از خانواده E.D.M (Electro Discharge Machine) است که به روش تخلیه الکتریکی (براده‌برداری بوسیله جرقه) کار می‌کند.  در واقع میتوان گفت که وایرکات دستگاهی است که بوسیله ی یک سیم نازک (عمدتاً 25 میکرون) که در داخل مایع دی الکتریک (آب مقطر) قرار گرفته، روی قطعه کار برش ایجاد می کند. انرژی ترمو الکتریک با ایجاد یک جرقه ی سریع بین قطعه کار و سیم باعث ذوب لحظه ای “Burning Away” این نقطه می شود.عمل ذوب داخل یک مایع دی الکتریک انجام می گیرد. نقش دی الکتریک خنک کاری، شستشو و عمود نگهداشتن سیم است. جنس قطعه کار می تواند نرم مثل آلومینیوم، مس و برنج تا فولاد های سخت و حتی تنگستن کارباید (الماس) باشد.این جرقه قابل دیدن بوده و زمانی که آب تمیز است کنده شدن براده های میکرونی به وضوح دیده می شود.
همین ویژگی است که وایرکات را منحصر بفرد می کند زیرا هیچ تماس فیزیکی بین سیم و قطعه کار وجود ندارد و همیشه یک فاصله (GAP) بین سیم و قطعه وجود دارد. بنابراین خطای ابزاری کم و در نتیجه دقت زیاد می شود.

دستگاه CNC واترجت

 ماشین برشکاری CNC واتر جت یا CNC Waterjet یک دستگاه صنعتی است که از فشار قوی آب برای برش متریال های مختلف استفاده می شود.  دستگاه واترجت فقط از آب میتواند ،به عنوان جریان برش دهنده استفاده کند که این نوع  در برش چوب و لاستیک به کار می رود.در نظر داشته باشید که این دستگاه ممکن است از آب به همراه یک ماده ساینده همچون گارنت یا اکسید آلومینیوم بهره مند گردد که این روش برای برش کاری متریال مستحکم تر نظیر فولاد های مختلف به کار می رود. دستگاه CNC واترجت دارای پمپ واترجت برش می باشد، که این پمپ تامین کننده آب با فشار بالا می باشد.

Close up of CNC machine at work